Nauczyciele w krainie anatomii
Dr hab. Sławomir Wójcik z Zakładu Anatomii i Neurobiologii, pełniący również funkcję kierownika Działu Rekrutacji GUMed, przygotował dla nauczycieli ciekawe zajęcia warsztatowe w pracowniach anatomicznych. Zaproponował tam pracę z klasycznymi preparatami, zaprezentował też nowe możliwości, jakie daje interaktywny stół anatomiczny wykorzystywany w trakcie zajęć ze studentami. Druga część spotkania, poświęcona ofercie edukacyjnej i procesowi rekrutacji, zawierała wiele informacji przydatnych i nauczycielom, i ich uczniom.
Na kolejny dzień zaplanowaliśmy warsztat, do przeprowadzenia którego zaprosiliśmy cenioną ekspertkę, Oktawię Gorzeńską – twórczynię i pierwszą dyrektorkę Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, trenerkę i autorkę poradników poświęconych zdalnej edukacji oraz innowacjom w edukacji. Celem warsztatu było pogłębienie wiedzy na temat metod i form pracy angażujących uczniów, w tym efektywnych praktyk nauczania i uczenia. Uczestniczki zastanawiały się, jak planować pracę z uczniami w taki sposób, aby efektywnie łączyć treści podstawy programowej z rozwijaniem ich umiejętności.
Punktem wyjścia do praktycznej części spotkania była dyskusja na temat zmieniającej się roli edukacji, zorientowanej coraz bardziej na rozwijanie kompetencji uczniów, np. krytycznego myślenia, kreatywności, rozwiązywania problemów czy efektywnej współpracy w zespole. W tym kontekście konieczne wydaje się zredefiniowanie dotychczasowych ról – i nauczyciela, i ucznia. Ten pierwszy staje się przewodnikiem, inspiratorem, facylitatorem procesów, ten drugi zaś – aktywnym, nastawionym na współpracę poszukiwaczem i odkrywcą.
Efektem zajęć, na których uczestniczki mogły zaplanować lekcje rozwijające kompetencje i przygotować zadania problemowe, był szereg inspiracji gotowych do wykorzystania w codziennej pracy z uczniami, przy zastosowaniu m.in. takich metod pracy jak: odwrócona lekcja, praca projektowa, gamifikacja, debata czy symulacja.