Kryzys poznania i psychologia motywacji

Kryzys poznania i psychologia motywacji

W rolach gospodarzy spotkania z nauczycielami wystąpili tym razem prof. Marcin Fijałkowski z I Katedry i Kliniki Kardiologii i dr Radosław Nowak z Kliniki Kardiologii i Elektroterapii Serca. Zajęcia rozpoczęli od krótkiego historycznego wprowadzenia, podczas którego przybliżyli założenia Evidence Based Medicine (medycyny opartej na faktach) oraz jej rolę w tworzeniu i doskonaleniu schematów diagnostycznych i terapeutycznych. Było ono wstępem do dyskusji na temat genezy i mechanizmów działania szkodliwych społecznie mitów w zakresie medycyny, dotyczących np. określonych grup leków czy szczepień ochronnych. Mówiąc o współczesnym kryzysie zaufania do nauki zwrócili uwagę m.in. na (nie)odpowiedzialność opiniotwórczych postaci życia publicznego oraz rolę sprzyjającej szerzeniu fake newsów przestrzeni mediów elektronicznych.

Na podstawie dotychczasowego doświadczenia dydaktycznego i klinicznego prof. Fijałkowski i dr Nowak podzielili się z uczestniczkami spotkania również swoimi spostrzeżeniami na temat cech dobrego lekarza i wspólnie z nimi zastanawiali się, w jaki sposób je rozpoznać i pielęgnować u kandydatów na studia medyczne. Był też czas na wizytę w Centrum Symulacji Sercowo-Naczyniowej i próbkę praktycznej nauki echokardiografii w pracowni fantomowej.

Kolejnego dnia zaprosiliśmy nauczycieli na warsztaty poświęcone psychologii motywacji. Poprowadził je Stanisław Borawski – wykładowca psychologii pozytywnej na Wydziale Zamiejscowym Uniwersytetu SWPS w Sopocie. Wokół motywacji powstał cały „przemysł”: poradniki, przemowy motywacyjne, liczne kursy. Niestety, ma to swoją ciemną stronę. Część krążących informacji ma nikłe umocowanie w badaniach i bazuje na jednostkowych, osobistych doświadczeniach. Podczas spotkania z psychologiem uczestniczki dowiedziały się, co na ten temat mówi psychologia motywacji – gałąź nauki, która bada ludzkie zachowania i przyczyny naszych działań. Poznały potwierdzone naukowo, skuteczne metody motywowania siebie i innych oraz komponenty motywacji. Warsztaty w dużej części składały się z ćwiczeń, które w prosty sposób pokazały, jak można wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.

Udostępnij ten film

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to top