From Research to Clinical Practice in Cardiovascular Medicine
Czy aby zostać dobrym lekarzem wystarczy sama wiedza? Jak wygląda koronarografia, procedura implantacji stentu, transplantacja serca? Na czym polegają niekomercyjne badania kliniczne? W jaki sposób w kardiologii wykorzystywany jest druk 3D? Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli uczestnikom tym razem nasi wykładowcy. Blok zajęć poświęconych schorzeniom sercowo-naczyniowym przygotowali eksperci z kilku uniwersyteckich klinik, a koordynatorem spotkania był prof. Miłosz Jaguszewski.
Uczestnicy zapoznali się przede wszystkim z wyzwaniami, z jakimi klinicyści mają do czynienia w codziennej pracy. Lek. Maciej Duda z Kliniki Kardiochirurgii i Chirurgii Naczyniowej, koordynator Poltransplantu, przybliżył prowadzony już od kilkunastu lat przez Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku program transplantacji serca. Wyjaśnił proces przygotowań i przebieg operacji oraz różne formy mechanicznego wspomagania krążenia u osób oczekujących na przeszczep. Uczestników zaprosiliśmy również na zajęcia warsztatowe w Centrum Symulacji Sercowo-Naczyniowej, gdzie mieli możliwość zapoznania się z możliwościami nowoczesnej pracowni fantomowej i szansę wykonania swojego pierwszego badania echokardiograficznego. Zajęcia przeprowadził prof. Marcin Fijałkowski, koordynator Centrum i dr Radosław Nowak z II Kliniki Kardiologii I Elektroterapii Serca. Z kolei prof. Miłosz Jaguszewski z I Katedry i Kliniki Kardiologii pokazał i szczegółowo omówił kliniczną procedurę implantacji stentu do naczyń wieńcowych.
Profesorowie Bartosz Karaszewski i Miłosz Jaguszewski zapoznali uczestników z celami, specyfiką i procesem realizacji niekomercyjnych badań klinicznych na przykładzie kierowanych przez nich badań dotyczących nowych terapii w udarach mózgu oraz nowych strategii leczenia u chorych z ostrym zespołem wieńcowym. Lek. Magdalena Bazgier, doktorantka Katedry i Kliniki Kardiologii Dziecięcej i Wad Wrodzonych Serca, opowiedziała o badaniach nad nową terapią w dystrofii mięśniowej Duchenne’a, jednej z rzadkich chorób kardiologicznych.
Prof. Bartosz Karaszewski, kierownik Katedry Neurologii i Kliniki Neurologii Dorosłych, wspólnie z uczestnikami zastanawiał się nad przyszłością medycyny i wyjaśnił dlaczego sama wiedza nie wystarczy do tego, aby być dobrym lekarzem i naukowcem. Zwrócił uwagę m.in. na rolę kompetencji społecznych w pracy z pacjentami i znaczenie kreatywności w pracy naukowej. Dr Jarosław Meyer-Szary z Katedry i Kliniki Kardiologii Dziecięcej i Wad Wrodzonych Serca opowiedział o zastosowaniu modeli 3D w dydaktyce kardiologii. Na kilkudziesięciu modelach pokazał, w jaki sposób mogą być one wykorzystywane zarówno podczas zajęć ze studentami, jak i planowania czy symulacji zabiegów. Prof. Miłosz Jaguszewski, pomysłodawca realizowanego w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym Young Sciencist Program opowiedział, na jakie możliwości i wsparcie mogą liczyć nasi studenci zainteresowani rozwojem naukowym.